Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu

Sapa

Blijf op de hoogte en volg Jim

06 Juli 2013 | Vietnam, Sa Pá

Na m'n vorige verhaal in Dien Bien ben ik een andere reizigster tegen gekomen waarmee ik aan de praat raakte en de rest van de avond mee heb doorgebracht met wat eten en drinken. Soms erg handig om ervaringen te horen van anderen die komen van de plekken waar je heen gaat. Om half 10 gaan slapen want vroeg op voor een waarschijnlijk lange rit.

Vrijdag ochtend om iets voor 7 weggereden in Dien Bien. De rit begon erg goed en het streven was om in een keer door te rijden naar Sapa in plaats van overnachten in Lai Chau zoals de voormalige planning. Na een uur rijden schrok ik me even rot toen 3 mannen in een soort camouflage outfit vrolijk langs de weg liepen, spelend en zwaaiend met een AK47. Het leken wel een soort guerrilla strijders. Later kwam ik nog een aantal mensen in dezelfde kleding tegen (zonder wapens) dus waarschijnlijk waren het militairen op training. In de omgeving van het voormalige Lai Chau wordt een enorme hydro-elektrische dam gebouwd. De plaatst is daarbij onderwater verdwenen en op een paar kilometer afstand opnieuw gebouwd met een andere naam. Voor mij betekende dit weinig goeds, ik heb ruim 50km aan een stuk tussen wegwerkzaamheden gereden, geen asfalt, 10cm wegzakken in de zeer waterige modder en met 10km/h hobbel de bobbel erdoorheen gekomen. Toen ik na 3eindelijk weer asfalt tegen kwam was dat meer dan welkom! Na nog twee uur rijden kwam ik aan in Lai Chau (de plaatst die nu de naam heeft gekregen). Sapa was nog zo'n 80km dus na een redbull doorgegaan. Een half uur verder stond ik echter weer stil, voor de verandering waren er weer wegwerkzaamheden.. De weg was afgezet (vergelijkbaar met een paar dagen geleden) en er stond weer een hele meute te wachten. De meute werd als maar groter en uiteindelijk stond er zo'n 100 man plus een grote bus, een paar minibusjes, vrachtwagens en auto's vol mensen. Na anderhalf uur wachten (!) ging de weg eindelijk open. Toen was het chaos, iedereen moest een helling van ik denk 30% omhoog die bestond uit modder waar je 15cm in wegzakte. Moterbikes sloegen af, mensen kwamen vast te zitten, vielen om, enzovoorts. Na de eerdere beproeving van die dag was het voor mij wel te doen al sloeg de motor af toen ik op een steen in de modder stuiterde.. Uiteindelijk om half 6 na een rit van 275km aangekomen in Sapa. 's Avonds met een Nederlander en drie fransen een biertje gedronken (pitcher van anderhalve liter gedeeld, koste €1. En wat gegeten.

Vandaag, zaterdag uitgeslapen en rond gelopen op de markt waar ze talloze groenten, fruit, vlees en vis verkopen. Daarna naar een waterval geweest en terug omhoog naar de hoogste pas van Vietnam (1900m), gister ben ik daar al overheen gekomen maar toen had ik geen zin om te stoppen. De middag grotendeels doorgebracht voor het hostel in een hangmat en relaxte fauteuils. Met het weer heb ik veel geluk tot nu toe en chapeau voor de motorbike! Deze houdt het geweldig vol en heb er geen slecht woord voor over. Het enige kapotte is de helm, de sluiting was niet erg stevig en opweg naar Dien Bien werd deze van mn hoofd gerukt toen een vrachtwagen me tegemoet kwam. Hij is gebarsten maar met wat ducktape zit ie weer prima in elkaar! Minder veilig zal de helm er niet op worden want de helmen hier zijn niet te vergelijken met de Nederlandse.
's Avonds wat gegeten met de zelfde Nederlander als gister en daarna een biertje gedronken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 12854

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Sti Lanka

15 Juli 2017 - 08 Augustus 2017

Colombia

29 Oktober 2015 - 29 December 2015

Midden Amerika

28 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Vietnam, Cambodja en een beetje China

Landen bezocht: