Auto gehuurd en een volle ferry - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Jim - WaarBenJij.nu Auto gehuurd en een volle ferry - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Jim - WaarBenJij.nu

Auto gehuurd en een volle ferry

Blijf op de hoogte en volg Jim

17 December 2015 | Nicaragua, Moyogalpa

12-12
Gisteravond Elien opgehaald op het vliegveld van Granda. Na ruim zes weken was dat natuurlijk super! Ze kwam laat in de avond aan, dus ovenacht in Managua, maar deze ochtend meteen een bus genomen naar Granada. Voor mij zijn de bussen al vrij normaal geworden maar voor Elien de eerste belevenis. In Granada lekker geluncht en de stad verkend. Na een flinke ronde de toren van de grote kathedraal beklommen voor een uitzicht over de stad. Daarna was het tijd om af te koelen in het zwembad van het hostel, en een lekker dinertje.

13-12
In de ochtend een tochtje gedaan met paard en wagen, iets dat toch wel echt hoort bij Granada. We zijn uitgestapt bij het meer (Lago de Nicaragua, een immens groot meer) waar we een boottour regelden door Las Isletas. De tour ging voor twee uur tussen de 365 eilandjes die veelal in bezit zijn van rijke lui. De eilandjes staan vol met dikke villa's maar ook veel uitbundige natuur. Bij Monkey Island maakte we een korte stop om de aapjes wat mango's te voeren.
Na de tour even over de markt gelopen waarna Elien erg moe was van de lange reis hierheen, de enorme warmte en het vele lopen. Terwijl zij ging slapen bezocht ik een sigarenmaker. Erg kleinschalig, er werd meteen uitleg gegeven en gedemonstreerd hoe de sigaren gemaakt werden. Ze hadden vijf soorten tabak en ik kreeg de keuze welke ik wilde. De sigaar werd voor m'n neus gedraaid, overhandigd en aangestoken. Na nog wat gekletst te hebben met de beste man terug gegaan naar het hostel, Elien wakker gemaakt, gezwommen en gegeten.

14-12
Vandaag de huurauto opgehaald, een Suzuki Jimny. Opweg van Granada naar San Juan Del Sur een omweg genomen via Popoya, een geweldig mooi strand. Daarvoor moesten we wel een goeie 3 uur over onverharde wegen rijden, maar goed, daar hebben we de auto voor! Onderweg nog een keer aangehouden voor een random controle, veel zwaaiende kinderen gezien en een super lunch gehad aan het strand. Aan het einde van de middag in San Juan Del Sur aangekomen, waar we wat rond hebben gekeken.

15-12
Aan het einde van de ochtend een zipline tour gedaan. Een prive tour met z'n tweeën en twee gidsen. We gingen de berg naar beneden over de jungle, met uitzicht over het stadje en de baai, via 17 kabels met een totale lengte van 2,5 km. 's Middags even naar het plaatselijke strand geweest maar niet gezwommen want het lag vol met kwalletjes. Aan het begin van de avond naar een mooi uitkijkpunt gereden voor zonsondergang.

16-12
Vanuit San Juan naar de ferry gereden om naar Isla de Ometepe te gaan. Dat is een eiland dat bestaat uit twee vulkanen, met daar tussen een landverbinding. Op het eiland twee Canadezen een lift gegeven en een hotel gevonden. Al met al duurde het langer dan verwacht. We wilde graag naar een waterval, waarvoor we een uur over een dirtroad moesten rijden. Na een half uur stuiteren over de vulkanische stenen, bij een klein lokaal "restaurantje" gestopt voor een late lunch. We bestelde in de woonkamer en het werd bereid in hun eigen kleine keuken. Terwijl we buiten aan een van de twee tafeltjes zaten te kijken naar de honden, kippen, kalkoen en het varken dat er rond liepen, kwam de vrouw nog even een tomaat plukken. Toen we eindelijk bij de waterval aankwamen was deze al gesloten, net te laat.. Terug dus naar het hotel waar we net voor de schermer aankwamen en we even hebben gezeten, kijkend naar het stand waar de vuurvliegjes langzaam oplichtte.

17-12
Poging twee voor de waterval ging beter! Vanaf de ingang reden we een klein half uur omhoog, dit was alleen toegestaan voor auto's met 4wd, en we begrepen al snel waarom. Flinke helling met grote keien, waar we zelfs de low gearing nodig hadden om boven te kopen. Het is dan wel een klein wagentje, maar hij gaat als een dikke jeep! Na een hike van bijna een uur kwamen we bij de 40 meter hoge waterval. Na even af te koelen in het water en wat foto's verder gegaan naar Ojo de auga, een soort buiten zwembad dat gevoed wordt door een bron uit de vulkaan. Geweldig mooie plek!
We hadden voor deze middag een reservering gemaakt voor de ferry terug naar het vaste land. Daar aangekomen bleek de reservering niet te zijn opgeschreven en de ferry zat vol. Ook een ander ferrybedrijf aan de andere kant van het eiland had geen plek meer. Slechter nieuws was nog dat alle ferry's voor morgen ook volzitten.. Gelukkig zitten we in Nicaragua en konden we iemand omkopen om een andere auto van de lijst te strepen om zo een plekje vrij te maken. Misschien een beetje lullig, maarja we wilde geen twee nachten extra blijven. Die avond wat mensen opgezocht in een ander hostel die ik eerder heb leren kennen en alsnog een gezellige avond gehad. Nu maar op tijd naar bed en morgen vroeg weer naar de ferry om te zien of het heeft gewerkt.