Vulcano, canyon, koffieplantages en een boete - Reisverslag uit León, Nicaragua van Jim - WaarBenJij.nu Vulcano, canyon, koffieplantages en een boete - Reisverslag uit León, Nicaragua van Jim - WaarBenJij.nu

Vulcano, canyon, koffieplantages en een boete

Blijf op de hoogte en volg Jim

24 December 2015 | Nicaragua, León

18-12
Het had gewerkt! We mochten als eerste de ferry op rijden. Het was een precisiewerkje maar er paste nog twee kleine busjes en twee vrachtwagentjes bij en toen zat ie vol. Nog wat mensen erbij zonder eigen vervoersmiddel en daar gingen we. Vlak voor we aankwamen bij het vaste land zag ik vanaf het bovenste dek dat een van de bemanningsleden op het dak van onze auto was geklommen om een of ander touw ergens vast te knopen. Toen ik riep sprong hij er snel af maar liet twee deuken in het dak achter. Toen ik beneden kwam was hij nergens meer te bekennen en stroomde de ferry leeg. Na een hoop stampij met de kapitein en in het kantoor van het ferry bedrijf maar verder gegaan. We gingen naar Masaya, waar we onze spullen in een hostel dropte en naar de vulkaan gingen. En wat voor een! We keken over de rand van de enorme krater, in een gapend gat waar dikke pluimen rook uit kwamen. Dat maakte onze dag weer goed, heel gaaf!

19-12
Na een ontbijt bij een bakker naar een markt gegaan die bekent staat voor de vele handwerkjes. Ontelbaar veel verschillende souvenirs, bewerkt hout, t-shirts enzovoorts. Niet wetende wat we wilde kopen zijn we maar verder gegaan. We zijn naar de rand van de stad gelopen voor een uitzicht over de Masaya Lagoon. Na even rondgekeken te hebben terug gegaan naar het hostel om even te chillen en wat dingen uit te zoeken voor de komen dagen. 's Middags twee keer een ijsje gaan eten en terug gegaan naar de markt om toch nog wat souvenirs te kopen. 's Avonds heerlijk gegeten bij het zelfde restaurant als gisteren. Er waren heel veel mensen op de been voor een of ander festival. Heel veel mensen te paard en live muziek.

20-12
Vroeg opgestaan voor een rit naar Esteli. Even snel gestopt bij de bakker voor wat lekkers en daarna 3u gereden over de Panamerican. Esteli ligt in een streek waar veel koffie en tabak vandaan komt dus bij aankomst eerst maar eventjes een koffietje gedronken. We kregen van andere reizigers te horen dat er een groot jaarlijks festival zou zijn dus dat het lastig werd om een kamer te vinden. We zijn dus maar snel op zoek gegaan maar gelukkig was het nog vroeg op de dag en vonden we meteen een kamer. Daarna zijn we naar Miraflor gereden, een Nacional Park vlak bij Esteli. Een hele tijd rondgereden over erg hobbelige onverharde wegen en onderweg naar het hoogste punt nog een lifter mee genomen. Bij terugkomst in Esteli waren de straten rondom het central park bomvol mensen, paarden en muziek. We wisten niet van dit festival en zijn er ook niet achter gekomen wat er gevierd werd, maar er waren mensen uit de verre omgeving. De paarden waren prachtig, maar na een tijdje werd de spanning mij wat te veel. Vuurwerk aan alle kanten, harde muziek van meerdere podia, auto's die op het laatste moment pas remmen voor de paarden. De beesten waren erg gespannen en we hebben er meerdere bijna zien vallen, onverwachte bewegingen zien maken etc. Toen maar terug gegaan naar het hostel.

21-12
's Ochtend met twee andere Nederlanders naar Somoto gereden voor een canyontour. De tour begon met een korte hike tot aan de rivier die door de canyon stroomt. Bij de rivier wat foto's gemaakt en daarna een stuk langs de rivier gelopen tot de rotsen te stijl werden. We gingen toen de rivier in en al zwemmend en springent van rotsen verder de rivier af. Daarna een stuk met een roeiboot en daarna een laatste stuk hiken, terug naar het beginpunt. Het is lastig om deze tour te beschrijven, maar we krijgen nog wat plaatjes van de andere Nederlanders die een waterdichte camera hadden. Bij terugkomst bij het beginpunt kregen we een welverdiende lunch bij een gezin dat daar woonde, erg leuk maar vooral erg lekker! De rest van de dag wat uitgerust en rondgehangen.

22-12
Na een laatste rondje door Esteli en een ontbijtje in het park zijn we naar Matagalpa gereden. Deze streek staat bekend om de vele koffieplantages. Nadat we onze spullen hadden gedropt bij een hostel zijn we de plantages gaan opzoeken. We hebben de auto in 4x4 gezet en zijn een willekeurig onverhard weggetje in de middel of nowhere ingereden. Daar reden we bijna een uur omhoog, door een aantal kleine dorpjes waar de mensen niet begrepen wat er gebeurde, door de koffieplantages, bananenplantages en naar de top met geweldig uitzicht. Later die middag in Matagalpa nog naar een koffie muzeum geweest om wat meer te weten te komen over de geschiedenis en het hele proces van plant tot bakkie pleur. Goede koffie is hier overigens lastig te krijgen, omdat de bonen van hoge kwaliteit direct worden geëxporteerd, nog voor het branden.

23-12
In de ochtend Matagalpa nog wat verder verkent. Daarna de spullen gepakt en naar een uitkijktoren gereden op een nabij gelegen berg, met uitzicht over de stad en de omgeving. Na even rondgekeken te hebben zijn we terug gereden naar Granada om de auto terug te brengen. Onderweg werden we aangehouden door een motoragent. Na vele overtredingen, te hard rijden en inhalen bij doorgetrokken streep is vrij normaal hier, was het eindelijk raak. De agent sprak alleen spaans en legde uit dat ik een auto rechts inhaalde (je mag hier op de linker baan blijven rijden) waar dat niet mocht. Hij bekeek mijn rijbewijs en probeerde uit te leggen dat ik een boete kreeg die neer kwam op $20. Om die te betalen moest ik naar een bank en ik moest ook naar een of ander politiebureau in de hoofdstad. De $20 die ik hem cash onder de neus hield om de boete ter plekke te betalen nam hij niet aan, daar kreeg hij problemen mee zei hij. Na heel vaak "no entiendo" te zeggen gaf de agent mijn rijbewijs terug en zei iets dat ik niet begreep. Opnieuw zei ik "no entiendo", waarop hij antwoordde "good bye", en hij vertrok. Mooi! Verder naar Granada en van daaruit met de bus naar Leon gegaan.

• 27 December 2015 - 09:31

Frans:

Nog steeds hiel erreg benuits nao de foto's, nog veul plezeer grtjs.