Hump the Bump! - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu Hump the Bump! - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu

Hump the Bump!

Blijf op de hoogte en volg Jim

04 Juli 2013 | Vietnam, Dien Bien Phu

Dinsdag ochtend vroeg opgestaan, gedoucht en spullen gepakt. Om 8uur uitgechecked en de tank van mijn motorbike gevuld. De route die ik ging maken was ongeveer 140 kilometer. De weg die ik zondag als test had gereden was nu een stuk drukker maar het was goed te rijden. Hoe verder van Hanoi hoe meer heuvels er kwamen en hoe mooier de omgeving. Ook werd het steeds rustiger op de weg met vooral minder auto's, bussen en vrachtwagens. Dat is een groot voordeel aangezien deze hun hand niet omdraaien om in te halen ook al komt er enorm veel tegenliggend verkeer aan, keertje toeteren en het gaat telkens goed. Zelf rij ik veel aan de zijkant van de weg om deze taferelen te ontwijken. Onderweg wijk ik eventjes af van de route om eens door Hoa Binh te rijden. Na het zien van de grote hydro-elektrische dam vervolg ik de route. Vanaf hier eindigen de heuvels en beginnen de bergen. hier kom ik nog maar heel erg weinig verkeer tegen. op de grootste berg die ik passeer kom ik twee keer langs een grote verachtwagen met benzine die met zo'n 5-10 km/h de berg op kruipt, grappig om het gezicht van de chauffeur te zien als je met 50 langs komt. De snelheden liggen hier overigens niet erg hoog, rond de 30 in Hanoi, 40 daar buiten in de bebouwde kom en 60 in het overige. Rond 2uur kom ik aan in Mai Chau, een klein plaatsje waar eigenlijk weinig te beleven valt. Je kunt hier geweldig hiken maar na wat rond kachellen op de motorbike heb ik het meeste gezien. Ik heb een overnachting geregeld in een Thai stilt house voor nog geen 3 euro. Foto's volgen. Het ziet erg gaaf uit! Na nog een uur of 2 rond lopen, wat eten en drinken zoek ik vroeg m'n bed op.

Woensdag ben ik verder gereden naar Son la. De overnachting in Mai Chau was geweldig! Prima geslapen alleen was er geen douche. Achja, gewoon aangekleed en op de motorbike gestapt. Om half 8 weggereden. Na een klein half uurtje kwam ik stilstaand verkeer tegen, de weg was afgezet wegens wegwerkzaamheden en er stond een rij met vrachtwagentjes en minibussen. Ben er maar langsgereden en vooraan stond een horde motorbikes te wachten waar ik me bij het gevoegd. Er was geen andere route mogelijk en na 20/30 minuten ging de weg eventjes open. De conditie van de wegen was vandaag heel wisselend, soms een perfect plakkaat asfalt, soms was het kilometers aan een stuk hobbeldebobbel en proberen de grootste kuilen en gaten te ontwijken. Toch de snelheid er lekker in kunnen houden en na ruim 170 km om half 1 aangekomen in Son La. De laatste twee uur wel regen gehad maar gelukkig niet al te hard. Lonely Planet is erg kort over Son La maar het is een flink grote plaats, na een uur zoeken had ik nog steeds niet een van de drie hotels gevonden die werden vermeld in de reisgids, overigens ook maar 2/3 andere hotels. Uiteindelijk bij een guesthouse een kamer gevonden. Na een douche (die nodig was omdat ik onder de modder zat, en zweet) het centrum in gegaan. 's avonds op het stoepje voor het guesthouse wat zitten lezen (jaja, na jaren weer eens een boek aangeschaft, The Hobbit).

Vandaag, donderdag, ben ik rond half 9 weggereden in Son La opweg naar Dien Bien. De route was nog mooier dan de vorige dagen met geweldige vergezichten in de bergen. Rustig aan gereden en onderweg nog wat opnamen gemaakt van het rijden. Ik heb een bamboo stok van ongeveer een meter gevonden in Mai Chau waar ik de zijtakken af heb gesneden en nu kan gebruiken om de camera aan vast te maken. Zo kan ik ook nog een stukje mezelf filmen al snappen de mensen hier er niks van. Dien Bien is een leuk plaatsje. Na het vinden van een guesthouse wat rondgetrokken naar verschillende dingen uit de oorlog. Twee oude bunkers waren onvindbaar, althans op de plek waar ze zouden moeten zijn stonden huizen die er niet echt nieuw uitzagen maar de A1 Hill (Google it) was de moeite waard. Nu zit ik in een internetcafe om een paar mailtjes te sturen en dit verhaal te typen (sorry voor spelfouten, elk woord wordt rood onderstreept waardoor het voor mij lastig nalezen is).

Morgen rij ik verder naar Lai Chau. Lai Chau is een plaats zoals Son La waar niks te beleven valt behalve dat je er kan overnachten opweg naar.. Afhankelijk van de tijd dat ik daar aankom rij ik door naar Sa Pa.

De route door het noordwesten is zoals verwacht geweldig. Eigen vervoer is super om te hebben! De plaatsen heb je zo gezien maar het is de weg er naar toe waar het om gaat.

Voor nu ga ik stoppen, meer (waarschijnlijk) vanuit Sa Pa met hopelijk ook wat foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 12844

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Sti Lanka

15 Juli 2017 - 08 Augustus 2017

Colombia

29 Oktober 2015 - 29 December 2015

Midden Amerika

28 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Vietnam, Cambodja en een beetje China

Landen bezocht: