Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Jim

10 Juli 2013 | Vietnam, Hội An

Zondag om 7uur vertrokken vanuit Sapa. De route komt langs Lao Cai dat een grensovergang heeft met de China, Yen Bai en vervolgens Hanoi. Het is ongeveer 350km en de route is minder mooi in vergelijking met de voorgaande dagen maar nog steeds de moeite waard. Tijdens de rit weinig gestopt en flink doorgereden. Bij het binnen rijden van Hanoi de motorbike helemaal laten schoonmaken wat erg hard nodig was met alle modder. Het koste me nog geen euro en hij wordt tot in de puntjes schoongemaakt in 10 minuten tijd. Van daaraf was het nog een uur rijden tot het hotel waar ik de eerste dagen heb verbleven en de motorbike moest terugbrengen. Nog geen kwartier daarna barst er alleen een hoosbui los, binnen 5 minuten staan de straten tot aan de stoeprand vol met water. Ben maar ondereen afdakje gaan schuilen maar na een half uur was de situatie onveranderd.. Regenjas goed dichtgemaakt, de regenhoes om de backpack gedaan en maar verder gereden. Rond 6u aangekomen. Daarna na het station gegaan om een treinticket te kopen naar Danang, met geluk is er nog een plek vrij voor de trein van 23u. Na wat eten en drinken dus de trein in. Ik had een bed in een coupe voor 6 personen op de bovenste rij (3 boven elkaar). Prima kunnen slapen en 4 (eigenlijk 5) personen gingen om 4uur 's ochtend bij de eerste stop eruit dus daarna de coupe met z'n tweeën (een Vietnamees die een beetje engels sprak). Het laatste uur reed de trein langs de kust en wist ik een raam open te krijgen. Wat mooie opnamen kunnen maken en geweldig mooi stuk!
Om 14u aangekomen in Danang (15u in de trein gezeten). Naar het busstation 2km verder op gelopen en een locale bus genomen ipv een taxi naar Hoi An. Daar ingecheckt en niet veel meer gedaan.
Gister, dinsdag lekker uitgeslapen en na een ontbijtje in het hotel naar een tailor gegaan (eerst lange tijd rondgelopen en navraag gedaan bij andere mensen aangezien er in dit plaatje zo'n 250 zijn). Na het aan laten meten van een pak en drie hemden een motorbike gehuurd en naar het strand gegaan. Het is maar 5km naar het strand maar ik ben van daar 10km verder gereden naar een stuk waar niemand was. Na wat zwemmen zag en hoorde ik een aantal donkere wolken aankomen. Ben toen via een andere route teruggereden naar het hotel en was net op tijd binnen. In het hotel wat nagezocht over de beste manier om van hieruit naar Cambodja te komen en daarna wat wezen eten.
Vandaag met een motorbike (helaas een automaat deze keer) naar Danang geweest. Wat rondgereden door de stad en daarna langs de kust een stukje noordelijker naar een groot boeddhistisch complex geweest. 4 jaar geleden was ik er al geweest maar toen was het nog in aanbouw, en wat is et gaaf geworden! Een meer dan 25 meter hoog standbeeld kijkt uit over de zee en is al vanaf 20km ver te herkennen. Daaromheen vele andere beelden, een paar tempels en een geweldig uitzicht. In het begin van de middag terug gekomen in het hotel en even het zwembad ingesprongen met twee engelse gasten die net wakker waren. 'S middags naar het strand geweest en de bestelde kleding gepast (standaard zo'n snelle service, er wordt dag en nacht doorgewerkt). Er moet nog wat aan worden bijgesteld en morgen is het klaar.