Voor zover het noordoosten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jim - WaarBenJij.nu Voor zover het noordoosten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jim - WaarBenJij.nu

Voor zover het noordoosten

Blijf op de hoogte en volg Jim

21 Juli 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Donderdag besteed in Phnom Penh, wat rondgelopen langs de rivier, het royal palace, enzovoorts. Het was een stuk benauwder dan in Siem Reap. Ook een busticket geboekt naar Sen Monorom in de provincie Ratanakiri.
Vrijdag ochtend wat eten en drinken gekocht voor i de bus en om 8.30 vanaf het busstation vertrokken. In Phnom Penh al meteen twee uur vertraging opgelopen door een opstopping. Een stuk verder in het plaatsje Skuon was de eerste stop. Deze plaats staat bekend om de gefrituurde tarantula's, samen met krekels waren dat de dingen die ik wilde proberen in Cambodia. Ze zagen er alleen anders uit dan op foto's en het zat vol met vliegen. Deze delicatesse dus maar overgeslagen. De chauffeur was niet de meest rustige rijder, het bleef in het midden van de weg rijden en week af en toe iets naar links of recht om andere te ontwijken wat heel irritant is, de wegen zijn namelijk zo gemaakt dat water er vanaf stroomt, de rechter helft loopt schuin naar recht af, de linker helft andersom, door het volgen van het midden van de weg zwiepte de bus dus de hele route als een gek heen en weer. Elk anderhalf uur werd er gestopt om de motor af te laten koelen en koelvloeistof bij te vullen. De laatste twee uur bijna geen huizen tegen gekomen, en ook bijna geen verkeer. Het landschap ging van vlak naar heuvelachtig en van rijstvelden naar jungle. Aangekomen in Sen Monorom, toen de bus achteruit de parkeerplaats op wilde steken, schoot de bus met een klap uit de versnelling en viel uit. Midden op de weg gestrand en de motor ging niet meer aan. Blij dat het niet eerder was gebeurt, ben ik met een aantal engelse een transferbusje van de lodge waar ik heen wilde ingeklommen. Het zou maar twee kilometer zijn maar door de hevige regen was er een bruggetje weggespoeld en moesten we 6km omrijden. Na een stuk zijwaarts naar beneden te zijn gegeleden langs een steil stuk van modder kon de bestuurder nog net de inrit opkomen. Ingecheckt en wat gegeten. We kwamen pas om 8uur aan dus het was al donker, maar het ziet er super gaaf uit.
(www.naturelodgecambodia.com)
Gisteren lekker uitgeslapen. Toen ik wakker werd regende het (nog steeds). Op naar de lodge/bar/restaurant/chill area voor ontbijt. Daar wat zitten kletsen en gelezen en toen nog even geslapen in de cabin. Het is een super plek met een stuk of 30 houten cabins. Rond een uur of 3 werd het droog en heb ik met Camilla, een schotse, de "nature trail" gelopen. Na 15 minuten stonden we weer terug bij de lounge. Daarna een hangmat geregeld voor in de cabin en weer wat geluierd. Ik wilde eigenlijk een dirtbike regelen om morgen of overmorgen mee naar Banlung te rijden (180km noordelijk van hier). De route daarheen bestaat uit 95km asfalt en voor de rest alleen "koeienpaden", het wordt de death highway genoemd, niet door het aantal ongevallen maar door de conditie en moeilijkheid van de weg. Klinkt als een leuke uitdaging maar door alle regen is het onmogelijk, zelfs de locals die deze route af en toe rijden durven het nu niet aan dus geen goed idee om het te proberen. De route die bussen naar Banlung nemen is zo'n 170km terug naar het westen, dan 140km naar het noorden en vervolgens weer 150km terug naar het oosten. Aangezien het weer deze week slecht blijft in het noordoosten ga ik maandag richting de kust in het zuiden.
's Avonds wat gegeten in de lounge en rond 9uur kwamen twee vrienden van Camilla aan die in Cambodia wonen. Ze hadden een heftige rit met een aantal valpartijen achter de rug en konden nog net op tijd wat eten en drinken bestellen (de bar sluit om 9uur waarna het personeel vertrekt). De dame keek behoorlijk op toen ze 10 bier bestelde, en er na een korte pauze aan toevoegde "10 voor ons allebei". Na heel wat "huh" en "really?!" Kwam ze terug met 20 blikjes bier die ze aarzelend op tafel begon te zetten. Rond een uur of 12 naar bed gegaan.
Vandaag is het grotendeels droog geweest. Vanochtend het centrum (1 straat) in gegaan opzoek naar de enige shop die dirtbikes verhuurt. Ze hadden er nog 1 staan en begonnen meteen met het checken van de bike. Zag er goed uit alleen hij wilde niet starten.. Nadat de monteur een half uur zocht naar het probleem, lukte het helaas nog niet om hm te starten. De baas was op een 7 daagse tour met een paar mensen en ze wisten niet echt wat ze moesten doen. De enige andere optie was een motorbike zoals ik in Vietnam had, maar gezien de dunne bandjes heeft dat weinig zin op de gladde modderwegen. Te voet de rest van de dag rond gelopen en rond 4 uur nog even in de hangmat gekropen.