De betovering van Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jim - WaarBenJij.nu De betovering van Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jim - WaarBenJij.nu

De betovering van Kampot

Blijf op de hoogte en volg Jim

26 Juli 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Maandag ochtend de bus genomen vanuit Sen Monorom naar Phnom Penh. Om 3uur aangekomen en de eerstvolgende bus naar Kampot vertrok pas de volgende ochtend. Spullen bij een hotel gedropt en naar het Tuol Sleng museum gegaan. Dit is een gevangenis uit de tijd van de Khmyr Rouge, een plek waar bijna 20.000 mensen naar toe zijn gebracht om te worden gemarteld voordat ze naar "the killingfields" werden gebracht. Het was erg interessant om meer te weten te komen over die tijd, vooral omdat het pas zo'n dertig jaar geleden is. Wat veel indruk maakt zijn de honderden foto's van de mensen die er baar toe zijn gebracht, van elke persoon werd het gezicht van voren gefotografeerd bij aankomst. Al deze mensen zijn kort daarna omgebracht.
Na anderhalf uur verder gegaan en na wat rondlopen wat gegeten.

Dinsdag om 7uur een bus genomen naar Kampot. Aankomst rond half 12 waarna een bungalow gehuurd bij een guesthouse. Na een baguette een dirtbike gehuurd, baalde er wel van dat het in Sen Monorom niet gelukt was dus dan maar hier. Eerst wat rondgereden op de 250cc motor door het stadje, daarna een half uur richting Kep gereden. Toen bleek de keuze voor een dirtbike hier niet eens zo stom te zijn, geen asfalt maar wegen van vloeibare modder door de vele regen. De motor was bijna niet meer te herkennen en ik zat tot kniehoogte ook helemaal onder de modder. Terug gegaan naar het guesthouse en net broek en schoenen aan de douche in gestapt. Na de douche wat gaan drinken met Iris Duighuizen en een vriendin van haar. Zij zit hier toevallig voor vrijwilligers werk. Even later ergens anders heen gegaan om wat te eten met nog 3 andere Nederlandse collega's. Met z'n drieen op de motor gezeten, it's asia!

Woensdag ochtend naar Bakor National Park gereden. Het is een hele lange weg vol bochten berg op en af dus leuk om te rijden. Bovenaan is er een verlaten Franse basis uit de koloniale tijd. Door de dichte mist en de regen waarin het geheel schuil ging was het een erg bijzondere plek, best creepy. Dat gezien te hebben naar een waterval gegaan. Leuk om te zien maar je ziet alleen het bovenste deel waarna het water de diepte in valt. Via een andere weg terug gereden naar Kampot voor een late lunch. De rest van de dag niet veel gedaan, voornamelijk eten en drinken.

Donderdag ochtend nog wat rond gereden en rond 12 uur zou ik de dirtbike terug brengen. Een kilometer voordat ik terug was brak de kabel van de koppeling, verder gereden in de tweede versnelling en teruggeven. Daarna de middag doorgebracht zoals gistermiddag en zoals er nog wel een aantal middagen zullen volgen, chillen op de veranda voor de bungalow, her en der wat eten en drinken, wat lullen en vooral niet te actief zijn. Toen ik aankwam in Kampot, de plaats die bekend staat als plek waar de meeste mensen langer blijven dan geplant, begreep ik niet waarom dit zo is. Maar inmiddels heb ik mijn favoriete bar en restaurant gevonden en de laidback stijl van deze stad opgenomen.

Vandaag uitgeslapen en wat door het centrum gelopen opzoek naar wat souvenirs. Daarna bustickets gehaald voor een dagje Kep met Iris morgen. Daarna vooral aan de bar gezeten, vanwaar ik dit nu typ.