Collectivos, Duits bier in Honduras & tuktuk race - Reisverslag uit Copán, Honduras van Jim - WaarBenJij.nu Collectivos, Duits bier in Honduras & tuktuk race - Reisverslag uit Copán, Honduras van Jim - WaarBenJij.nu

Collectivos, Duits bier in Honduras & tuktuk race

Blijf op de hoogte en volg Jim

20 November 2015 | Honduras, Copán

16-11
Na een stevig ontbijt van de Mexicaanse chef in het hostel een boot genomen naar Livingston. Het is een vaart van 2uur, eerst langs Castillo de San Felipe, het enige kasteel in Guatemala, gebouwd om piraten tegen te houden. Daarna naar de andere kant van Lago El Golfete en als laatst door de rivier Rio Dulce, uitkomend in de Caribische zee. Vooral het stuk door de rivier was gaaf. Aan beide kanten torende de jungle boven de rivier uit op de heuvels en kliffen. Livingston zelf was weinig aan. Er zijn twee straten met wat winkeltjes, een museum over de plaatselijke bevolking, dat gesloten was door gebrek aan dingen om te laten zien en een soort krokodillen zoo met 1 krokodil die ontsnapt zou zijn door de hoge waterstand van de rivier. Een groot pluspunt was dat het gestopt was met regenen en de zon begon te schijnen.
Na de geweldig mooie vaart terug, de zwembroek aangetrokken.

17-11
Met een aantal andere mensen uit het hostel een collectivo (kleine 10 persoons busjes, waar 26 personen in gaan) genomen naar Finca Paraiso, een thermische waterval. Het warme water van de waterval was heerlijk in combinatie met een sprong in de koude rivier waar deze in uitkomt. Na de nodige sprongen opnieuw een collectivo naar Boqueron canyon, een riviertje met aan beide kanten torenhoge kliffen. Een 8 jaar oud ventje nam ons in zijn kano de rivier op. Het was een onbeschrijfelijk stukje natuur, maar helaas van korte duur. Door het hoge waterpijl stroomde de rivier behoorlijk hard en na 10 minuten kreeg het ventje het niet meer geregeld. Tijd voor lunch dus. Bij terugkomst in Rio Dulce een machette gekocht als souvenir. Dit stuk gereedschap wordt hier enorm veel gebruikt. Ik kreeg veel lachende gezichten toen ik over straat liep met het 60cm lange gevaarte dat boven mijn rugzak uitstak. De dag eindigde met een lesje tequila en mescal drinken van de bartender, niet atten, deze mexicaanse drankjes van hoge kwaliteit moest je rustig drinken.

18-11
Samen met Jimmy, een andere Nederlander een shuttle genomen naar Copan Ruinas in Honduras. Dit naam het grootste deel van de dag in beslag. In het hostel kregen we de tip dat er een Duitse bierbrouwer in het stadje zat. Dus maar eens een kijkje gaan nemen in de microbrouwerij en een Duits witbier gedronken. Daarna bij een straattentje wat tortilla's gegeten.

19-11
Na een stevig ontbijt bestaande uit fruit, toast en hummus van zwarte bonen met Jimmy naar de maya ruïnes gelopen. Daar werden we verwelkomt door een heleboel rode ara's. De ruïnes hadden veel meer details dan die van Tikal. Ook de zon droeg zijn steentje bij. Een ander verschil met Tikal was de mindere mate van restauratie, het oogde meer authentiek met enorme bomen die groeide op de eeuwenoude stenen tempels. Aan het einde van de middag met twee Fransen uit het hostel terug gegaan naar de Duitse bierbrouwer en het straattentje.

20-11
Vandaag stond Macaw Mountain op het programma, een opvang voor vogels die gered worden uit gevangenschap en illegale handel. Jimmy, de twee fransen en ik verdeelde ons over twee tuktuk's voor de rit van 10 minuten. De twee bestuurders maakte er een heuse race van en probeerde elkaar continu in te halen terwijl we over de grove stenen vlogen. Na het zien van talloze verschillende soorten ara's, papegaaien, tucans, uilen en roofvogels namen we het zelfde tuktuk ritje terug naar het centrum. In de middag een kijkje genomen bij het "oude fort" en de rest van de dag rustig aan gedaan.