Eerste week Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu Eerste week Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu

Eerste week Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Jim

13 Juli 2018 | Sri Lanka, Sri Lanka

7-7
‘s Ochtends de auto in Brussel geparkeerd. Op het vliegveld van Zaventem bleek er een probleem met de bagagebanden, dus de backpack ging op een stapel koffers in de bagagehal. Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten bleek het toch niet goed te zijn gegaan; we vertrokken met een leeg bagageruim.. We zaten al in het vliegtuig dus we hadden geen keus, zorgen voor later.
Bij de overstap in Kiev even wat gegeten en toen weer door voor de lange vlucht.

8-7
Na een prima vlucht kwamen we aan in Sri Lanka. Na het invullen van wat papierwerk gingen we zonder backpack naar ons hostel in Negombo. Gelukkig had Elien alleen handbagage.
Na even bijgeslapen te hebben zijn we even rond gaan lopen door de buurt en over het strand. Negombo is gewoon een stad, weinig bijzonders aan maar dicht bij het vliegveld. We hebben wat shampoo en zonnebrandcreme gekocht omdat we dat nu niet hadden en zijn ‘s avonds wat gaan eten in de buurt. Ineens hoorde we bekende stemmen; Iris en Maike, die 5km van ons af wonen en in hetzelfde hostel bleken te zitten. Gezellig de avond door gekomen en vroeg ons bed ingedoken.

9-7
Samen met Iris en Maike om 5:30 een tuktuk genomen naar de vismarkt, waar vissers na een maand op zee met hun boten terug kwamen om de vis te verkopen. Er lagen tonijnen van twee meter lang, haaien, garnalen, noem maar op.. Een local had ons al snel gespot en nam ons op sleeptouw om de nodige uitleg te geven.
Na de vismarkt gezien te hebben zijn we even het centrum in gegaan, waar vrijwel alles nog dicht was maar een school langzaam volstroomde met kinderen. We hebben daar een tijdje staan kijken hoe honderden meisjes in hun schooluniform de enorme (groene) binnenplaats vulde en gezamenlijk een gebed deden.
Daarna even gechild en een bus genomen naar Kandy, een plaats in de bergen 4uur rijden. In Kandy even een rondje door het centrum gemaakt en op een markt een paar slippers gekocht voor Jim. Samen met een shirt en korte broek dat we in Elien’s tas hadden gedaan was dat even prima om een paar dagen vooruit te kunnen.

10-7
We waren moe, dus hebben flink uitgeslapen. Daarna zijn we naar een van de bekendste tempels van Sri Lanka geweest; The temple of the ... Tooth. Daar hebben we een rondje gelopen en de tand van Budha aanschouwd. Of nouja, het doosje waar een kleiner doosje in zit, waar weer een kleiner doosje in zit met daarin de tand. Althans dat zeggen ze want er leeft tegenwoordig niemand meer die de tand ooit daadwerkelijk heeft gezien.
Vervolgens hebben we een stukje langs het meer gelopen waar op een stuk gras een enorm leguaan-achtig beest in de zon lag.
We namen een tuktuk naar een botanische tuin een aantal km verderop. Een enorm complex waar grote vogels door de lucht zweefden. Het duurde even voor we door hadden dat het vliegende vossen (reuze vleermuizen) waren, met een spanwijdte tot wel 1,5m! Verderop liepen tal van apen en we kwamen ogen te kort.
Toen we het park uitliepen stond onze tuktuk chauf met een grote glimlach te wachten en bracht ons terug naar het hostel. We zijn wat gaan eten en drinken wachtende op de wk-wedstrijd Frankrijk - België die tot 1:30 duurde. De straten waren leeg maar samen met twee Belgen (Gijs & Anne) wisten we op straat een tuktuk te vinden.

11-7
Op het station in Kandy kochten we twee tweede klas treinkaartjes naar Nuwara Eliya. Vanwege de horde mensen die de tweede klas coupes in stroomde besloten we de derde klasse te proberen; en dat was super. We hadden in zitplek aan het raam en zaten met twee locals en twee andere Nederlanders (Ben & Gillian) al snel te kletsen terwijl het geweldige landschap voorbij kwam. Vier uur later kwamen we aan en namen we samen met Ben en Gillian een taxibusje van Rajah en zijn zoon Krishna naar Eliya. Enorm aardige en eerlijke mensen die ons na een snelle lunch mee namen naar de Blue Field thee plantage waar we te zien kregen hoe thee gemaakt wordt, en daar hoort proeven natuurlijk ook bij. Op de terugweg maakte we nog een stop bij een uitkijk punt en een waterval en daarna terug naar het koude, mistige Eliya dat op 2000m hoogte ligt. Ze brachten ons naar een lokaal eettentje waar we heerlijke Kottu hebben gegeten en we waren ‘s nachts blij met de dekens op bed!

12-7
Bij de thee plantage waren we Gijs en Anne weer tegen gekomen en samen met hun en Ben en Gillian werden we om 5.00 opgehaald door Krishna en gingen naar Horton Plains. Het was 32km rijden en we konden de weg amper zien door de mist. Het waaide hard en er was af en toe wat regen. Gelukkig had Ben twee extra shirts bij zich voor Jim, die nog steeds zijn spullen niet had.
Twijfelend begonnen we aan de hike door het national park maar al snel werd het weer wat beter. Het landschap zag er mistiek uit door de mist.
De reden dat we hier waren was World’s end, een uitzichtpunt waar de berg ophield en je 800-900m verticaal naar beneden keek. Hekjes kennen ze niet.
Verder op de hike nog langs een waterval gekomen en moe maar voldaan kwamen we rond lunchtijd terug in Eliya. Jim heeft even lunch gehaald en daarna hebben we lekker op bed gelegen.
Toen we het centrum in wilde gaan stond er onverwachts iemand voor de deur die zei “we got you bag!”. En ja hoor, er was iemand vanuit Colombo die maar liefst 5 uur had gereden om de backpack te brengen. Met een fijn gevoel gingen we het centrum in om wat te eten.

13-7
Vroeg in de ochtend gingen we met Gijs en Anne naar het treinstation voor een rit naar Ella. Het was een goederentrein met een aantal derde klas coupés. In de trein werd allerlei eten verkocht en Jim was al snel blij door een soort empanada-achtig bladerdeeghapje.
De geweldige uitzichten bleven weer voorbij komen. Voor €0,32 zaten we 4u45m in de trein en we zouden zo weer opnieuw de trein in stappen. We waren echter in Ella, een dorp van 1 straat vol met barretjes en restaurantjes. Na een snelle lunch gingen we naar de nine arch bridge, de iconische brug waarover de blauwe treinen rijden. Geweldige plek tussen de thee planten waar we anderhalf uur hebben zitten kijken, onder het genot van een kop thee natuurlijk.
‘s Avonds hadden we afgesproken in een bar met Gijs en Anne, en ook Ben en Gillian die eerder naar Ella reisde.

• 16 Juli 2018 - 18:13

Frans:

Volgende kier gaon iech mèt, pas op veur varanen! Veul plezeer

• 18 Juli 2018 - 20:42

Rita Kremers (mama):

Wat is het toch genieten om jullie avonturen te lezen! Met zoveel beleving dat het bijna lijkt of ik het zelf meemaak, dus ik kijk uit naar de foto's. Veel liefs!

• 20 Juli 2018 - 07:41

José Wolters:

Hoi wereldreizigers, wat een avontuur weer, geweldig.
    Leuk om weer een beetje mee te mogen maken van jullie bijzondere reis.
    Spreekt me aan ook, dat jullie de namen van jullie ontmoetingen schrijven.
    Nog heel veel fijne dagen samen!
    lieve groet.