Tweede week Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu Tweede week Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu

Tweede week Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Jim

18 Juli 2018 | Sri Lanka, Sri Lanka

14-7
Na lekker uitgeslapen te hebben, een rondje gelopen door Ella. Er was een veld waar een groep mensen cricket aan het spelen was, een sport die overgebleven is uit de koloniale tijd en nog veel wordt gespeeld in Sri Lanka. Daar even op een bankje zitten kijken en toen gaan lunchen. Het was een vrij grote zaak met een open keuken waar een man of 10 rondrende om eten te bereiden. Even was er paniek door een brandje in de keuken, maar toen de derde brandblusser wél werkte lachten ze erom.
In de middag zijn we naar Little Adam’s peak gelopen, een uitzichtpunt boven op een berg vanwaaruit je bijna tot aan de zuid-kust kan kijken. Vanwege de droogte hier was er brand geweest op het bovenste deel van de berg. Erg apart om te zien, maar het uitzicht werd er niet minder op!
‘s Avonds met onze Belgische vrienden de wk wedstrijd België - Engeland gekeken.

15-7
Om 4.30 werden we opgehaald voor een rit naar Uda Walawe national park. Om 6.00 kwamen daar aan en namen we samen met twee anderen, waarmee we via Facebook hadden afgesproken, een jeep voor een safari door het park. We reden drie uur door het park. Wat erg gaaf was. We zagen veel dieren; olifanten, water buffels, krokodillen, apen, pauwen, adelaars en vele kleine vogels in allerlei kleuren.
Daarna namen we twee lokale bussen tot Matara aan de kust. Het was er warm en in en om het busstation was het enorm chaotisch. We hoefde alleen over te stappen maar wilde eerst iets eten dus liepen we een rustigere wijk in. Daar vonden we Dutchmen’s Street, een restaurant aan het strand dat er super mooi uit zag. Na de lunch zijn we nog een kijkje gaan nemen bij het Nederlandse fort.
Weer bijgekomen, namen we de bus verder naar Galle waar we een rondje hebben gelopen en na het avondeten de wk finale hebben gekeken in een bar. Na een lange dag konden we heerlijk slapen.

16-7
Na de lange dag gisteren hebben we lekker uitgeslapen. Daarna hebben we een stadswandeling gedaan door Galle fort. Het is bijzonder om te zien hoeveel overblijfselen er zijn van het koloniale tijdperk waarin Nederland hier heerste. Soms zie je een VOC logo op een oud gebouw of zelfs boerenbond servies.
‘s Middags hebben we even lekker op een terrasje gezeten en daarna wat rondgesloft voor souvenirs.

17-7
Toen we ‘s ochtend naar het station wilde voor de trein naar Colombo, ging de vader van het guesthouse zijn zoon en dochter wegbrengen naar school. Hij gaf ons een lift naar het station waar we kaartjes kochten voor de trein.
In de trein was het erg druk maar we kregen een prima plek, in de deuropening. Elien op een handdoek zittend en Jim half uit de trein hangend, super chill. De rails loopt vlak langs de kust, soms enkele meters van de zee. Helaas was het maar twee uurtjes en zo kwamen al rond 10.00 aan in Colombo.
Spullen even het hotel gedropt en de stad gaan verkennen. We lieten ons afzetten bij een kleurrijke moskee en liepen vanuit daar de wijk Pettah in, wat eigenlijk een enorme lokale markt is. Overal werden spullen verkocht, voor namelijk groothandel. Toen we even genoeg hadden van de drukte zijn we ergens wat gaan drinken. We wilde nog naar het Dutch museum, maar dat was helaas gesloten vanwege verbouwing. Dan maar even naar een park en daarna terug naar het hotel om daadwerkelijk in te checken. Dit was het eerste luxere hotel dat we hadden en vooral de regendouche maakte het super!
Opgefrist zijn we weer op pad gegaan. Nu het wat meer “toeristische” centrum, met Dutch Hospital als middelpunt waar we ook wat gegeten hebben.

18-7
Vandaag was het zover, we gingen een tuktuk ophalen die we voor twee weken gehuurd hebben. Het bedrijf had op voorhand al een Sri Lankaans rijbewijs geregeld voor Jim en na een instructievideo en een “rijles” gingen we van start.
We waren erg benieuwd wat locals ervan zouden vinden dat we zelf in een tuktuk reden, omdat veel mensen hun geld ermee verdienen. Al snel wat het duidelijk; mensen begonnen te lachen, juichen, foto’s te maken en als we stil stonden bij een stoplicht wilde ze weten waar we heen gingen. De verbazing werd dan nog groter als we vertellen dat we op weg waren naar Sigiriya, 185km verderop.
Het rijden ging goed, totdat we ineens op een express snelweg zaten, een van de vier wegen in Sri Lanka waar geen tuktuks op mogen. Eerste afslag gelijk er af maar daar stond de politie al te wachten; boete. Gelukkig maar €17,50 en we konden weer verder.
Onderweg werden we nog een keer aangehouden door een nieuwsgierige agent die eigenlijk niet wist wat die moest vragen, maar ook daar konden we snel verder. Totdat 40km van onze bestemming de motor een keer stotterde en uitviel. Stonden we dan in de middle of nowhere. Al snel stopte er een aantal mensen om te kijken of ze konden helpen. Ze zijn bijna een uur aan het sleutelen geweest en hadden zelf geen idee hoe, maar ons groene monster leefde weer op.
Uiteindelijk zijn we 7u30m onderweg geweest waarvan 2uur niet gereden. Viel ons niet tegen gezien de maximum snelheid van 40 voor driewielers.