Derde etappe - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu Derde etappe - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jim - WaarBenJij.nu

Derde etappe

Blijf op de hoogte en volg Jim

24 Juli 2018 | Sri Lanka, Sri Lanka

19-7
Sigiriya staat onder andere bekend om zijn Lion Rock, ondanks dat besloten wij de Pidurangala Rock te beklimmen. Deze klim is iets zwaarder, een stuk goedkoper en ook nog eens veel minder toeristisch dan de Lion Rock. Na flink wat trappen en nog een stukje klauteren kwamen we boven. Gelukkig waren we onderweg gewaarschuwd en hadden we onze zonnebrillen en petjes al af gedaan; het waaide enorm hard boven op de rots, maar wat een prachtig uitzicht op onder andere de Lion Rock! Tijdens onze weg terug naar beneden werden we nog gewezen op een slang die zich ik een bosje bij een watertje had verstopt.
Eenmaal weer beneden, stapten we in de tuktuk op weg naar Dambulla. Hier bezochten we de Cave Temple en de Golden Temple, beide boeddhistische tempels. Via rustige binnendoorweggetjes zijn we terug gereden naar ons hotel en ‘s avonds zijn we op en terras aan het water gaan zitten.

20-7
Vandaag wilde een safari doen in Minneriya National park. De middag zou het best zijn dus na een chille ochtend en lunch zijn we naar het park gereden. Met een jeep werden we door het park gereden dat bekend staat vanwege The Gathering. Doordat het water in het gebied verdampt en er vers gras begint te groeien trekken vele olifanten naar het park. We zagen minstens 50 van kleintjes tot grote.
Na de safari zijn we verder gereden naar Polonnaruwa, waar we samen met twee andere naar een Sri Lankaans restaurant zijn gegaan tussen de rijstvelden.

21-7
Wat ons al vanaf het begin dwars zit is wifi. We hebben het nodig om onze volgende accommodatie te boeken, maar vaak duurt dat enorm lang of lukt het zelf niet. Daar hadden we nu dan toch genoeg van dus hebben we twee simkaartjes gekocht. Ineens overal 4G en voor €3,5 hadden we 9gb.
Nadat we het volgende hotel hadden geboekt zijn we door de omgeving gaan touren. We reden een stuk langs een groot meer en terug door via een dorpje. Het blijft leuk om te zien hoe mensen reageren als ze ons zien rijden in onze tuktuk.
Later op de middag, toen het een beetje begon af te koelen (36C), naar de ruïnes gegaan waar Polonnaruwa om bekend staat. Het waren oude tempels en verblijfplaatsen, maar er was weinig zichtbaars van over. Wel zaten er enorm veel apen en zagen we een landschildpad zitten in de zon.
‘s Avonds hadden we diner bij het guesthouse, waar een heerlijke rice & curry werd voorgeschoteld.

22-7
‘s Ochtend begonnen we aan onze rit van Polonnaruwa naar Trincomalee, een kustplaatsje in het oosten van Sri Lanka. We hadden een route via de kust uitgestippeld. Dit bleek een goede keus, want het was een prachtige route om te rijden. We zagen vele rijstvelden, runderen, waterbuffels en geiten en hielden op aanraden een pauze op een prachtig afgelegen strand. We wilden nog stoppen bij een tempel, maar aangezien er een ceremonie werd gehouden werd dit slechts een korte stop. Wel bijzonder om de vele mensen in witte kleding en met bloemen in de hand richting de tempel te zien lopen. Na een reis van zeven uur kwamen we aan in ons luxe hotel in Trincommalee. ‘s Avonds hebben we met een groepje Nederlanders burgers gegeten op het strand.

23-7
Jim stond vroeg op om te gaan duiken. Na het klaar maken van de spullen bij de duikshop aan het strand ging ik samen met twee dive masters en vier andere de zee op naar de eerste duikplek. Het was ruim twee jaar geleden dus even wennen maar al snel ging het weer goed. Het was een mooie duik met veel gekleurde vissen. Na een stukje varen begonnen we aan de tweede duik, waarbij we twee stukken door een grot gingen. Spannend en lastig aangezien ik hier eigenlijk niet voor getraind ben.
Nadat Jim terug kwam bij het hotel, genoten we van de luxe dat het hotel ons te bieden heeft. Aan het zwembad geluncht en heerlijk gezwommen.
Aan het einde van de middag zijn we nog naar een uitkijkpunt geweest, met daarop een Hindu tempel. Dit was voor ons de eerste Hindu tempel die we bezochten en we waren onder de indruk van de vele kleuren en details.
De dag sloten we af samen met andere tuktuk-huurders. Onder het genot van een hapje en een drankje op het strand werden vele ervaringen uitgewisseld.

24-7
De wekker ging weer vroeg; om 6.00uur stonden we op het strand klaar voor onze “whale and dolphine watching”. We hadden al van vele reizigers vernomen dat de walvissen dit seizoen nauwelijks gespot worden, dus we hadden ons vooral ingesteld op een dolfijn-tourtje. We waren nog maar net van de kust toen we vissers een haai binnen zagen halen, erg indrukwekkend. Niet veel later werden de eerste dolfijnen gespot.
Nadat we bij het hotel wat gegeten hadden, gingen we door naar het strand in Nilaveli, ten noorden van Trincommalee. Een rustig strand met ook hier weer mooi, helder water.
Terug bij het hotel weer relaxt bij het zwembad gezeten. Elien heeft hier vele ansichtkaarten geschreven voor haar klas voor aankomend jaar, we namen een verfrissende duik en genoten van het weer. Dit was echter van korte duur, want aan het einde van de middag begon het te stortregenen. De regenbui gaf ons de kans om op ons gemak onze spullen in te pakken en het een en ander uit te zoeken voor de aankomende dagen.