Handschoenen aan in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jim - WaarBenJij.nu Handschoenen aan in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jim - WaarBenJij.nu

Handschoenen aan in Guatemala

Blijf op de hoogte en volg Jim

02 November 2015 | Guatemala, Antigua

28-10

In alle vroegte vertrokken naar Schiphol. De eerste vlucht, naar Houston, was een grote verrassing. Er waren veel lege stoelen waaronder de rij waar ik zat. Languit op drie stoelen veel kunnen slapen waardoor de vlucht erg snel ging. In Houston de overstap tijd voornamelijk wat rondgelopen op het vliegveld en wat gegeten bij Wendy's. De tweede vlucht, naar Guatemala City zat wel enorm vol. Blij dat ik er na drie uur uit kon! Eenmaal het vliegveld uit samen met twee Nederlanders een taxi genomen naar Antigua en meteen het goede adres gevonden waar ik twee overnachtingen had geboekt.

29-10

Na een nacht bijgeslapen te hebben op verkenning gegaan in Antigua. Een stadje waar de effecten van heftige aardbevingen in het verre verleden nog goed zichtbaar zijn, maar waar de charmes van de straten niet zijn verloren. Met twee andere naar Cerro de la Cruz gelopen om te genieten van het uitzicht over Antigua en een van de drie omliggende vulkanen. Daarna rondgestruind langs alle highlights van Antigua. 's Avonds wezen uiteten met twee meiden uit het appartement in een luxe Frans restaurant (niet mijn keuze;p).

30-10

De ochtend besteed met terug gaan naar Cerro de la Cruz vanwege een helderder uitzicht. Daarna veel tijd besteed op de markt, die enorm was. Aan de achterkant van de markt was een voetbal wedstrijd aan de gang waar ik met wat lychees en een flesje cola een tijdje heb zitten kijken. Op de terugweg naar het appartement een taco salade gescoord en even gerelaxt. 's Avonds met vijf anderen uit het appartement gaan uiteten, deze keer keer wel lokaal eten, burritos! De avond afgesloten met een paar drankjes in Cafe No Se, een bar met alleen kaarsen als verlichting en live muziek.

31-10
Het begin van een interessante dag. Drie kwartier te laat werd ik opgehaald door een man in een jeep voor een hike op vulkaan Acetenango. Ik zat op de achterbank toen we stopte bij een tankstation. De bestuurder vroeg me mijn tas van de achterbank te halen en tilde deze op, tot mijn schrik lag daar een shotgun, "secret hiding place" zei hij. Hij legde de shotgun op de passagiersstoel en we reden verder, door kleine dorpjes. Plots stopte we en riep hij een man langs de weg die instapte en de shotgun in zijn armen nam. Mijn hart ging tekeer, was dit wel mijn pickup? Of werd ik gekidnapt? Een hal uur later kwamen we gelukkig bij het begin van de hike.

De hike was enkel 5-6km maar begon op 1700m hoogte en eindigde op 4000m. It will be fun they said. 7uur lang liepen we met 5 personen en een gids omhoog, met een slaapzak, slaapmat, niet waterdichte tent, een zeil, eten en water. Geen meter was vlak of ging naar beneden. Eerst door maisvelden, daarna door cloudforest, toen naaldbos en uiteindelijk vulkanische gravel met enkel lange begroeiing. Gelukkig was ik na een nacht vol overgeven en 7 sportloze jaren in goede vorm! Het was afzien! 200m onder de top van de niet actieve vulkaan zette we de tent op met uitzicht op vulkaan Fuego, een kleine 3km verderop. Fuego was wel actief, en hoe! Bij daglicht zagen we tientallen kleine erupties. Voor het donker werd maakten we een kampvuur want de temperatuur was gedaald tot ongeveer 5 graden. De erupties werden groter gedurende de avond en we werden verrast door twee erupties met enorm lawaai en van bijna een km hoog! Onbeschrijfelijk!

1-11
Om 4u was het tijd om op te staan en in het donker de laatste 200m naar te top te klimmen. Met een kou die deed denken aan wintersport kwamen we op de top en beken we de zonsopgang. De weg naar beneden was een stuk leuker, 2,5 uur rennen, uitglijden en mensen uitlachen die naar boven gingen. De terugweg naar Antigua, in dezelfde jeep maar nu met 4 man op de achterbank was erg stil, iedereen was uitgeteld. Tijd voor een lange nacht bijslapen!

2-11
In de ochtend een shuttle genomen naar Panajachel. Van daaruit een bootje met 250pk naar Santiago de Atitlan, aan de andere kant van lago de Atitlan, een meer van 8 bij 18km dat in een ver verleden een supervulkaan was (?!). Het meer wordt omringt door 3 vulkanen en daartussen bergen, geweldig uitzicht! De middag besteed om Santiago te verkennen. Ik had (de enige) kamer op de derde verdieping van een hotel, met een dakterras dat een geweldig uitzicht bood op een inham van lago de Atitlan met vulkaan San Pedro aan de overkant. Mijn flesje rum komt hier wel op!

  • 03 November 2015 - 08:25

    Dity:

    Hoi Jim, ik heb je reisverslag tot nu toe gelezen.
    Wat een avontuur. De foto's zijn echt spectaculair!
    Hoe lang gaat je reis duren?
    Ga je met een bepaalde missie?
    Succes en geniet!
    Groetjes Dity

  • 03 November 2015 - 19:27

    Frans:

    Diech wets wie ste lui jelous kins make, volgende kier gaon iech met veul plezeer

  • 04 November 2015 - 12:45

    Anita Huskens:

    Mooi verslag van een mooie reis. Ik ben een beetje jaloers. Geniet ervan!

  • 04 November 2015 - 13:33

    Fred:

    Hoi Jim,
    Mooi verslag van je reis. Ik lees graag het vervolg van je avontuur.
    Groetjes,
    Fred

  • 19 November 2015 - 13:52

    José Wolters:

    Hallo Jim,

    Jij kent mij niet, ik ken je moeder Anita.
    Zij vertelde me van je verre reis, en ik ben geintersseerd.

    Je beschrijft het goed, geeft weer wat je tegenkomt en beleeft.
    Dapper zeg!
    Kijk uit naar je verdere avontuur.
    Goeie reis met veel mooie belevenissen.
    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Jim

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 12876

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Sti Lanka

15 Juli 2017 - 08 Augustus 2017

Colombia

29 Oktober 2015 - 29 December 2015

Midden Amerika

28 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Vietnam, Cambodja en een beetje China

Landen bezocht: