Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jim - WaarBenJij.nu

Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Jim

01 Juli 2013 | Vietnam, Hanoi

Zaterdag avond om 22.00 vertrokken vanuit Guangzhou naar Hanoi. Na de landing gelijk in slaap gevallen en wakker geworden door het raken van de grond. Toen ik keek hoe laat het was was ik verbaasd te zien dat we een half uur eerder waren aangekomen dan geplant terwijl we een half uur later waren vertrokken. Geen idee hoe of wat maar daar had ik geen problemen mee. Owja de reden dat ik zo snel sliep was niet alleen omdat ik erg moe was, maar ook omdat er minder dan 50 mensen in het vliegtuig zaten waar er 300+ in kunnen, lekker languit liggen dus.

In Hanoi was ik binnen 15 minuten door alle checks heen en had ik mijn bagage. Toen ik naar buiten liep werd ik natuurlijk meteen aangesproken, deze keer alleen niet door een veel te veel vragende taxichauffeur maar door iemand van een minibus. Hij reed naar het Old Quarter in Hanoi en vroeg $2 voor de uur durende rit. Goedkoper wordt het niet dus ik heb het er op gewaagt en dat bleek een succes. Ik werd ongeveer een kilometer van de plek waar ik heen wilde afgezet en toen ik de hoek om liep begon ik het al te herkennen, hele rare gewaarwording. Direct naar het hotel gelopen en een kamer geregeld. Ik was toen klaar wakker omdat ik nog niet geloofde dat het echt zo gemakkelijk was gegaan, maar toch maar snel gaan slapen.

Zondag ochtend rond 9uur opgestaan na een goede nacht in een luxe drie persoons kamer. Een kom pho (noedelsoep) gehad als ontbijt en een uur of twee rondgelopen. Het is een warme dag van zo'n 35 graden dus terug naar het hotel. Daar verhuist naar een vergelijkbare 2 persoonkamer en om de hitte wat te vermijden een motorbike gehuurd van 12uur tot 12uur op maandag. Na wat rond gereden te hebben kwam ik per toeval uit bij de weg* die ik moet hebben om Hanoi uit te komen wanneer ik begin aan mijn route door het noordwesten. Als test heb ik deze weg een uur lang gevolgd tot een stuk buiten de stad. Na zo'n 60 kilometer was de benzine bijna op, valt niet tegen aangezien de benzine meter niet lager kon toen ik de motorbike kreeg en ik minder dan een liter had getankt.

*Om mijn locatie te bepalen maak ik gebruik van de app "offline maps". Zoals de naam al zegt bevat deze app een kaart die zonder internet te gebruiken is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Maps. Deze app maakt enkel gebruik van gps en geeft de locatie tot op een paar meter nauwkeurig weer. Dit is een grote verrijking omdat er geen borden zijn met plaatsnamen en richting (althans niet voor mij als zodanig herkenbaar).

Terug in Hanoi nog een kleine liter getankt en de brug over de rivier gevolgd om de stad van een afstand te bekijken. Rijden gaat zonder problemen en voel me helemaal thuis op de weg hier, niet de strakke Nederlandse regels maar gewoon van links naar recht over de weg zonder enige benul van de regels (net als alle locale mensen). Daarna nog wat rondgereden door het centrum en rond 6uur terug naar het hotel gegaan om de motorbike te stallen tot morgen. Na een kop koffie en wat eten even op bed gelegen in een lekker frisse kamer (lang leve de airco). Als afsluiter van de dag twee grote Bia Hà Nôi (zie foto's) gedronken op een balkon van een cafe samen met 4 franse dames die voor internship hier waren.

Rond 4 uur werd ik wakker en kon ik niet meer slapen tot half 6, met nog 1,5uur slaap rond 8uur opgestaan. Met de motorbike (ik blijf het zo noemen want zo noemen ze het hier en het zijn geen scooters noch motors) naar het Ho Chi Minh mausoleum gegaan. In deze buurt was enorm veel politie die continu mensen aanhielden dus ik ben na twee foto's verder gegaan. Nog een uur of twee rondgereden en de motorbike teruggebracht. Ik was toen erg moe en ben een paar uurtjes gaan slapen. Daarna heb ik een motorbike geregeld om de route door het noordwesten te rijden waar ik morgen mee ga beginnen. Na wat chicken vegatable fried rice op het zelfde balkon als gister ben ik nu terug op m'n kamer. Ik hoop dat ik goed kan slapen vannacht zodat ik goed uitgerust kan beginnen aan de tocht morgen.

Voor nu dus welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 12888

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 01 Augustus 2018

Sti Lanka

15 Juli 2017 - 08 Augustus 2017

Colombia

29 Oktober 2015 - 29 December 2015

Midden Amerika

28 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Vietnam, Cambodja en een beetje China

Landen bezocht: